Oι μεγαλύτερες κόντρες μεταξύ Ελλήνων καλλιτεχνών – Ο Νταλάρας και η «επαγγελματίας Ελληνίδα»

Συντάκτης: Newsroom

24 Ιανουαρίου 2024 18:30

Tο «καύσιμο» των πολιτιστικών στηλών των εφημερίδων, τα social media μιας άλλης εποχής, ήταν οι κόντρες, οι διαφωνίες, οι σκληροί καυγάδες ανάμεσα σε επώνυμους, κυρίως καλλιτέχνες της μουσικής ή της υποκριτικής.

Καταγράφουμε παρακάτω ομηρικούς καυγάδες ή ακόμα και δηλώσεις που προκάλεσαν αμηχανία, ανάμεσα σε προσωπικότητες όπως ο Γιώργος Νταλάρας,  ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Στέλιος Καζαντζίδης, η Μελίνα Μερκούρη και πολλοί ακόμα σπουδαίοι καλλιτέχνες.

Άκης Πάνου – Μάνος Χατζιδάκις

«Ομολογώ πως τα ‘χασα και ντράπηκα λιγάκι, παίρνοντας την απάντηση του Μάνου Χατζιδάκι».

Το 1975, ο Μάνος Χατζιδάκις βρισκόταν στο τιμόνι της κρατικής ραδιοφωνίας. Όμως δεν έπαιζε τραγούδια του Άκη Πάνου. Ακολούθησε απάντηση του συνθέτη, έμμετρη και με το γνωστό του, καυστικό χιούμορ.

Στέλιος Καζαντζίδης – Γιώργος Νταλάρας

«Φτιαχτό» άτομο ήταν ο Γιώργος Νταλάρας, σύμφωνα με τον Καζαντζίδη, σε συνέντευξή που είχε δώσει το 1996 στο Νάσο Αθανασίου.

Ο Νταλάρας επ’ ουδενί δεν μπορούσε να διαδεχθεί καλλιτεχνικά τον Καζαντζίδη σύμφωνα με τον ίδιο, σε μια εποχή που ο θρυλικός λαϊκός ερμηνευτής έβαλλε κατά πάντων.

Δέσπω Διαμαντίδου – Μελίνα Μερκούρη

«Επαγγελματίας Ελληνίδα» ήταν η Μελίνα Μερκούρη σύμφωνα με όσα είχε δηλώσει η Δέσπω Διαμαντίδου στον Άρη Σκιαδόπουλo, λίγα χρόνια πριν το τέλος της ζωής της.

Η θρυλική ηθοποιός, που συνεργάστηκε και υπήρξε φίλη με τη Μελίνα, έσφαξε «με το γάντι» τη συνάδελφο της, χρησιμοποιώντας μια διακριτική ειρωνεία για να περιγράψει την πορεία της από την υποκριτική ως την πολιτική.

Μαρίκα Νίνου – Σωτηρία Μπέλλου

Αιτία για τον καυγά μεταξύ των δύο ερμηνευτριών, το πάλκο του Βασίλη Τσιτσάνη! Ο λαϊκός συνθέτης ήθελε στο πάλκο του τη Νίνου και όχι την Μπέλλου, και αυτή ήταν η «σπίθα» για να ξεσπάσει καυγάς.

Ο καυγάς εξελίχθηκε σε τραγωδία όταν ένα άγνωστο πρόσωπο (σύμφωνα με τον Κώστα Φέρρη, η τραγουδίστρια Σεβάς Χανούμ) πήρε τηλέφωνο τη Σωτηρία, και της είπε ότι η Νίνου ήταν στο μαγαζί του Μάριου, ένα μέρος που σύχναζαν πολλοί καλλιτέχνες.

Η Μπέλλου δεν έχασε χρόνο, πήγε στο μαγαζί και έκανε «τόπι» στο ξύλο τη θρυλική τραγουδίστρια. Η Χανούμ χρόνια μετά ομολόγησε πως έστησε το συμβάν, γιατί «ήταν κακός άνθρωπος η Νίνου».

Χρήστος Νικολόπουλος – Στέλιος Καζαντζίδης

Από δημοσίευμα των Νέων:

«Κρατάει χρόνια αυτή η κόντρα ανάμεσα στον Στέλιο Καζαντζίδη και τον Χρήστο Νικολόπουλο. Τα πρώτα σύννεφα που έφεραν τη μεγάλη κόντρα εμφανίστηκαν το 1979 για δύο λόγους: Ο πρώτος ήταν κάποιες συζητήσεις ή διαφορές που είχε ο Στέλιος Καζαντζίδης με κάποιους χρηματοδότες εταιρείας οινοπνευματωδών ποτών στον Βόλο που είχε αναλάβει την παραγωγή του ούζου «Υπάρχω», ο τίτλος του οποίου προερχόταν από το γνωστό έργο των Καζαντζίδη-Νικολόπουλου και Πυθαγόρα.

Ο δεύτερος λόγος ήταν ότι ο Χρήστος Νικολόπουλος τον ίδιο καιρό είχε πει στον Στέλιο Καζαντζίδη -που στο μεταξύ είχε αποχωρήσει από τη δισκογραφία τρία χρόνια – ότι πρέπει να κάνει μια προσπάθεια και να τα ξαναβρεί με την εταιρεία Μίνως Μάτσας, για να αρχίσει να ξανατραγουδά.

Ο Στέλιος Καζαντζίδης το θεώρησε προσβολή και από τότε χάλασαν οι σχέσεις τους».

Mίμης Φωτόπουλος – Ντίνος Ηλιόπουλος

Μια συνεργασία, μια φιλία ετών, που οδηγήθηκε σε «διαζύγιο». Ο Ντίνος Ηλιόπουλος και ο Μίμης Φωτόπουλος βρέθηκαν ξανά το 1979, σε επεισόδιο της εκπομπής «Παρασκήνιο» και μίλησαν με χαμόγελο και αγάπη για όσα τους ένωσαν, αλλά και όσα τους χώρισαν.

Αλίκη Βουγιουκλάκη – Νέοι σκηνοθέτες

Από τη Μεταπολίτευση κι έπειτα, η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήθελε να κάνει ένα rebranding της περσόνας της, με το μόνιμο χαμόγελο, και τους κάπως στερεοτυπικούς ρόλους «γατούλας».

Προσπάθησε να στραφεί σε πιο πειραματικούς ρόλους, έπαιξε στην τηλεόραση, ανέβασε Αντιγόνη στην Επίδαυρο, συνεργάστηκε με τον Ανδρέα Βουτσινά, ενώ για μεγάλα χρονικά διαστήματα δεν μπορούσε να βρει σενάρια που να ικανοποιούν τις προσδοκίες της.

Το «γιουχάισμα» στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (και η ομολογουμένως έξυπνη απάντηση της) ήταν μια εικόνα από το καλλιτεχνικό τέλος της, που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί.

Αλίκη Βουγιουκλάκη – Δημήτρης Παπαμιχαήλ

Ως παντρεμένο ζευγάρι, σύμφωνα με μαρτυρίες συναδέλφων και φίλων τους (όπως ο Κώστας Βουτσάς) μάλωναν συχνά. Όταν χώρισαν, παρότι συνεργάστηκαν ξανά, δεν σταμάτησαν να ανταλλάσουν «πυρά», όπως τότε που ο Παπαμιχαήλ χαρακτήρισε «χούντα» τον γάμο τους.

Στη δεκαετία του ’90 υπήρξε μια υποτυπώδης «ανακωχή» μεταξύ τους, όπως φαίνεται και από τη σπάνια συνέντευξη που έδωσαν από κοινού στον Ζάχο Χατζηφωτίου το 1990, όταν η Αλίκη μας χάρισε ένα σερί από θεατράλ εκρήξεις (δείτε στο 33.56 το «Αχ Ζάχο μας μπερδεύεις!»).

Ο Παπαμιχαήλ έδειξε αποκομμένος και απόμακρος, με εξαίρεση ίσως τη στιγμή που της ομολόγησε: «ξέρεις πως σ’ αγαπώ».

 Σταμάτης Κραουνάκης, Τζίμης Πανούσης – Γιώργος Νταλάρας

Ο Γιώργος Νταλάρας στο πέρασμα των δεκαετιών του στο τραγούδι έχει τραβήξει κάθε είδους «βέλη», από αυτά της σάτιρας του Τζίμη Πανούση, ως εκείνα των σκληρών δηλώσεων που έχουν κάνει καλλιτέχνες όπως ο Σταμάτης Κραουνάκης, με αφορμή τις φιλανθρωπικού χαρακτήρα συναυλίες του.

Ο τραγουδιστής δεν έχει αφήσει αναπάντητες τις αιχμές προς το πρόσωπο του. Από τον Κραουνάκη ζητήθηκαν 100 εκατομμύρια δραχμές σε σχετική αγωγή, αν και στο πέρασμα των ετών, οι δύο συνθέτες φαίνεται πως «έθαψαν το τσεκούρι του Πολέμου».  Από την άλλη, η κόντρα του Νταλάρα με τον Πανούση, ξεκίνησε το 1997, όταν ο Νταλάρας ανακοίνωνε τη μία συναυλία πίσω από την άλλη, είτε για φιλανθρωπικούς σκοπούς (και αφιλοκερδώς όπως έλεγε) είτε υπέρ της Κύπρου.

Ο Πανούσης, σε μουσική παράσταση που έκανε εκείνη τη χρονιά,σατίριζε τον καλλιτέχνη με ένα οπτικό κολλάζ, που τον έδειχνε να τραγουδάει και ταυτόχρονα να τρέχουν χρυσές λίρες από το στόμα του. Την ίδια εποχή, ο Πανούσης συχνά-πυκνά τοποθετούσε και το όνομα του Νταλάρα στα βιτριολικού χιούμορ, κωμικα σκετσάκια του. Δεν άργησε να το μάθει και ο ίδιος. Το

Την ίδια χρονιά, ο Νταλάρας υπέβαλλε αίτημα ασφαλιστικών μέτρων προς τον Πανούση, με το οποίο απαιτούσε κάθε φορά που θα ανέφερε το όνομα του, να του καταβάλλει ένα εκατομμύριο δραχμές. Αυτό φυσικά, ήταν κάτι σαν λάδι στην φωτιά για τον Τζίμη, που αναπόφευκτα, κατέληξε να πει την ιστορική ατάκα:

«Μου περισσεύουν τρία εκατομμύρια δραχμές! Νταλάρας, Νταλάρας, Νταλάρας».

Τα ασφαλιστικά μέτρα συζητήθηκαν ερήμην του Τζίμη Πανούση, με τον Γιώργο Νταλάρα να τον αποκαλεί «κότα» και τον ίδιο να απαντά ειρωνικά:

Στην τελευταία διαφημιστική εκστρατεία του Γιώργου Νταλάρα για την καινούργια του κασετίνα, δεν συμμετέχει ο Τζίμης Πανούσης.

Η οριστική απόφαση των ασφαλιστικών μέτρων ανέφερε συγκεκριμένα πως: «απαγορεύεται στον Τζίμη Πανούση να χρησιμοποιεί με τεχνικά μέσα τη φωνή και την εικόνα του Γιώργου Νταλάρα, γιατί αυτό συνιστά προσωπική επίθεση εναντίον του και προσβάλλει άμεσα την τιμή και την καλλιτεχνική του υπόσταση, ξεπερνώντας κάθε όριο της καλώς εννοούμενης σάτιρας». Ο πολυμήχανος Τζίμης βρήκε διέξοδο ξανά, τον αποκαλούσε «ακατανόμαστο».

Η μήνυση

Στις 10 Σεπτεμβρίου του 1997, με αγωγή  προς το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών, ο Γιώργος Νταλάρας ζήτησε από τον Πανούση ποσό αποζημίωσης εκατό εκατομμυρίων δραχμών για ηθική βλάβη. Με μια δικαστική διαδικασία που έληξε επτά χρόνια αργότερα, ο Νταλάρας κέρδισε,

Ο Τζίμης Πανούσης είχε προτείνει τότε στον αντίδικο του, να παραχωρήσει το σπίτι του, αντί χρημάτων. Ο ίδιος ο Νταλάρας πάντως, υποστηρίζει πως όταν έμαθε πως ο Πανούσης είχε γράψει το σπίτι του στην αδελφή του, αρνήθηκε την παραχώρηση και δεν δέχτηκε χρήματα.

Ντίνος Χριστιανόπουλος, Βασίλης Ραφαηλίδης, Μανώλης Ρασούλης – Διονύσης Σαββόπουλος

«Τι έπαθες βρε παλαβέ,τι συμβαίνει με ‘σενα;»

«Με καβαλάει ο διάολος ώρες-ώρες…»

Το σπουδαίο podcast του Άρη Δημοκίδη για τον Διονύση Σαββόπουλο, αποκαλύπτει όλες τις στιγμές που έγινε cancel (αμέτρητες), αλλά και τις κόντρες ή και διαφωνίες του με καλλιτέχνες και άλλα επώνυμα πρόσωπα.

Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος φαίνεται πως ήταν εκνευρισμένος με τον Σαββόπουλο, πιστεύοντας πως του είχε «κλέψει» κάποια ποιήματα του (ουδέποτε συνέβη κάτι τέτοιο).

Ο Βασίλης Ραφαηλίδης, με τη γνωστή προβοκατόρικη διάθεσή του, προκάλεσε τον Σαββόπουλο σε μια τηλεοπτική συζήτηση με αφορμή το σκάνδαλο που είχε δημιουργηθεί το 1992, για την ταινία «Τα χρόνια της Μεγάλης Ζέστης» της Φρίντας Λιάππα, που έδειχνε σκηνές στις οποίες ένα μικρό παιδί ερχόταν στο οπτικό πεδίο δύο ενηλίκων που έκαναν έρωτα.

Ο Σαββόπουλος θεωρούσε κάπως υπερβολικές τις σκηνές, χωρίς να συμφωνεί με το bullying προς τη σκηνοθέτιδα. Ο Ραφαηλίδης προσπάθησε να εκμαιεύσει σεμνοτυφία και συντηρητισμό από τα λόγια του συνομιλητή του, προκαλώντας τον διαρκώς με ευθείες προσβολές. Ο Διονύσης Σαββόπουλος απαντούσε κόσμια και συγκρατημένα σε αυτή την μάλλον, φτηνή (για το πνευματικό μέγεθος του Ραφαηλίδη) επίθεση.

Η κόντρα του Σαββόπουλου με τον Ρασούλη, όπως ο ίδιος εξηγεί στο podcast του Άρη Δημοκίδη, ξεκίνησε με μια ακατανόητη αγωγή που βρέθηκε στο γραφείο του από τον νομικό εκπρόσωπο του Θεσσαλονικιού συνθέτη, και έληξε με μια τυχαία συνάντηση τους χρόνια αργότερα, σε κάποιο λιμάνι.

Ο Ρασούλης πήγε να χαιρετήσει τον Σαββόπουλο χαμογελαστός. Όμως ο Διονύσης Σαββόπουλος απέφυγε επιδεικτικά τη συνάντηση, μ’ ένα μειδίαμα από μακριά. Δεν κλείνουν όλες οι κόντρες με happy end.

Βοnus: Όχι ακριβώς μια κόντρα

Άντζελα Δημητρίου – Δημήτρης Μητροπάνος

Μια δήλωση που μπορεί να χαρακτηριστεί περισσότερο «προσβλημέντο» (απαξιωτικός χαρακτηρισμός, με τον οποίο τελικά, περιγράφουμε θετικά έναν άνθρωπο), είχε κάνει το 1989 η Λαίδη Άντζελα για τον Δημήτρη Μητροπάνο.

Ναι «ήταν φάλτσος» αλλά με αυτό το «φάλτσο» έκανε επιτυχία ο Μητροπάνος, σύμφωνα με την τραγουδίστρια.